ماسک

ماسک-samintebmehr.ir

کانولای بینی و انواع ماسک های پزشکی بخش مهمی از تجهیزات بیمارستانی هستند. انواع مختلف ماسک کاربرد های متفاوتی داشته و به همین دلیل از جنس های مختلفی ساخته می شوند. ماسک یکی از نیاز های اساسی بیماران قلبی و ریوی بوده و به جهت اهمیت آن ها در درمان بیماران تصمیم گرفتیم به بررسی انواع ماسک و کاربرد های آن بپردازیم.

ماسک اکسیژن چیست؟

ماسک اکسیژن وسیله‌ای پزشکی برای رساندن گاز اکسیژن تنفسی از طریق مخزن اکسیژن به شش‌های افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و یا با گازگرفتگی دچار مسمومیت شده و یا به هر دلیلی با افت اکسیژن مواجهه شده باشند. ماسک های اکسیژن ازموادی از جنس سیلیکون، کائوچو و پلاستیک ساخته شده‌اند. که ماسک ‌های اکسیژن دهان و بینی و یا کل صورت بیماران را می‌پوشاند. ماسک ‌اکسیژن انواع و کاربردهای متفاوتی دارند که به شرح مختصری درباره آن‌ها می‌پردازیم.

انواع ماسک اکسیژن و مزایا و معایب استفاده از آن

ماسک

افرادی که بیماری تنفسی یا ریوی دارند، نیازمند استفاده از ماسک اکسیژن هستند. کیفیت زندگی بسیاری از بیمارن ریوی و تنفسی به اکسیژن درمانی وابسته بوده و این موضوع مسئله ای حاد در زندگی آن ها است. اکسیژن درمانی با انواع مختلفی از ماسک اکسیژن انجام می شود و این مسئله تا حد زیادی به نوع بیماری ریوی فرد بستگی دارد. اما در کل انواع مختلف ماسک اکسیژن شامل موارد زیر می شود:

۱- ماسک با جریان کم اکسیژن

  • کانولای بینی ( نازال کانولا)
  • ماسک اکسیژن ساده

۲-  با جریان اکسیژن زیاد

  • ونچوری (venturi  Mask)
  • ماسک بگدار( رزرو بگدار)  که انواع آن شامل با استنشاق مجدد بخشی از هوای بازدمی (mask -Re.Rebreathing) و بدون استنشاق مجدد هوای بازدمی (mask -Non.Rebreathing)

۳- ماسک‎‌های جراحی

دستگاه ونتیلاتور

  • در صورتی که با روش‌های گفته شدۀ بالا نتوان فرایند اکسیژن‌رسانی برای بیمار را انجام داد و راه  تنفس بیمار در حا ل بسته شدن باشه و حیات فرد به خطر بیفتد بیمار را به دستگاه ونتیلاتور وصل می‌کنند . کاربرد این دستگاه برای بخش مراقبت ویژه بیمارستان ها، اورژانس و بخش های بیهوشی است.
تماس با ما-samintebmehr.ir

کانولای بینی یا سوند بینی (نازال)

با نگاه کلی ماسک و کانولای بینی را برای رساندن اکسیژن به افرادی است که به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند. معمولا از این دو برای تسکین افراد مبتلا به اختلالات تنفسی استفاده می‌شود. این ماسک متداول ترین و ارزان ترین وسیله اکسیژن‌رسانی برای بیماران هیپوکسی ( بیمارانی با نیاز به غلظت‌های کم تا متوسط اکسیژن ) می‌باشد که دارای دو شاخک با طول ۱.۵ سانتی متر و در مرکز لوله‌ای یک بار مصرف واقع شده و درون حفره ‌های بینی بیمار قرار می‌گیرد با استفاده از این نوع ماسک غذا‌خوردن و صحبت ‌کردن بیمار دچار مشکل نمی‌شود به راحتی می‌تواند حرکت کند و به کارهای خود برسد. اگر چه نازال کانولا دیسه ماسک را ندارد؛ ولی به راحتی اکسیژن مورد نیاز بیماران را به مقدار کم یا متوسط اکسیژن فراهم می‌آورد. میزان اکسیژن به وسیله کانولای بینی برای بیماران بین ۱ تا ۶ لیتر در دقیقه می‌باشد.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

مزایا :سبک وارزان قیمت است و بیمار به راحتی می‌تواند نازال کانولا را تحمل کند و بدون قطع اکسیژن آزادانه کارهای خود را انجام بدهد. ( خوردن ،آشامیدن، صحبت‌کردن)

معایب: اگر به بیش از ۶ لیتر در دقیقه افزایش یابد باعث تحریک پرزهای بینی شده و در واقع به مخاط بینی آسیب می‌رساند.

 

ماسک اکسیژن تنفس مجدد

ماسک های مخزنی تنفس مجدد معمولا با هر دم و بازدم فرد بیمار یک سوم دی اکسید کربن را در مخزن خود جمع آوری کرده و از آن به منظور محرک های تنفسی استفاده می کنند.

بیشترین سوالاتی که کاربران در گوگل به دنبال آن هستند.

ماسک کانولای بینی چیست؟

کانولای بینی و ماسک های صورت برای رساندن اکسیژن به افرادی که در تنفس مشکل حاد دارند، استفاده می شود. همچنین از آنها معمولاً برای تسکین افراد مبتلا به اختلالات تنفسی استفاده می شود. کانولای بینی شامل یک لوله قابل انعطاف است که زیر بینی قرار می گیرد.

آیا می توان از ماسک اکسیژن و کانولای بینی همزمان استفاده کرد؟

مطالعات نشان می‌دهد که یک ماسک جراحی روی صورت بیمار که قبلاً توسط یک دستگاه کانولای بینی با جریان بالا درمان شده است، از نظر اکسیژن‌رسانی در بیماران COVID-19 که در بخش مراقبت‌های ویژه با نارسایی تنفسی هیپوکسمی شدید بستری شده‌اند، مزیت دارد.

یکی از معایب ماسک اکسیژن نوع کانولایی چیست؟

این ماسک ممکن است برای برخی از بیماران گرم و محدود کننده باشد و در صحبت کردن و غذا خوردن اختلال ایجاد کند.

بهترین ماسک اکسیژن

به طور کلی نمی توان گفت کدام ماسک اکسیژن بهترین است، همانطور که در بالا هم به این مسئله اشاره کردیم، معمولا ماسک اکسیژن با توجه به نوع بیماری ریوی انتخاب می شود. برای مثال یک بیمار ممکن اس به اکسیژنی با غلظت بالا احتیاج داشته و بیمار دیگر نیازمند دریافت اکسیژن با سرعت زیاد باشد؛ از همین رو مناسب ترین ماسک اکسیژن با توجه به نیاز فرد مورد استفاده قرار می گیرد.

تماس با ما-samintebmehr.ir

کانولای بینی و ماسک اکسیژن صورت چگونه استفاده می شود؟

قبل از تجویز درمان، پزشک آزمایشاتی را برای اندازه گیری میزان اکسیژن خون شما انجام می دهد. ممکن است با یک سوزن یا از یک دستگاه حسگر برای نمونه برداری استفاده کنند. وقتی دستگاه حسگر به نام پالس اکسیمتر در مقابل انگشت یا پا قرار می گیرد، از نور برای اندازه گیری میزان اکسیژن خون شما استفاده می کند. نیازی به خونگیری یا سوزن نیست.

برای مطالعه درباره نازال کلیک کنید.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

ماسک اکسیژن ساده ( اکسیژن رسانی با غلظت بیشتر) ( درمان کوتاه مدت )

این نوع از ماسک های اکسیژن معمولا برای جریان های کم اکسیژن مناسب هستند. ماسک اکسیژن ساده را با استفاده از یک تسمه، روی دهان و بینی و دور سر قرار می دهند. این ماسک ها عملکرد متفاوتی هنگام دم و بازدم دارند، به طور کلی ماسک اکسیژن ساده جریان هوای خارجی را هنگام دم وارد کرده و دی اکسید کربن را هنگام بازدم خارج می کند. معمولا این ماسک ها در صورتی مورد استفاده قرار می گیرند که فرد به غلظت اکسیژنی بین ۴۰ تا۶۰ درصد و جریان اکسیژن پایین نیاز داشته باشد. در انتخاب و خرید این ماسک ها باید دقت فراوانی به خرج داد؛ چرا که اگر این ماسک ها به درستی به صورت نچسبند عملکرد خوبی نخواهند داشت. پیشنهاد می کنیم برای خرید این تجهیزات به ثمین طب مراجعه نمایید، این مرکز پخش ماسک اکسیژن، ماسک هایی با کیفیت بالا و عملکرد عالی تولید می کند و بدون نگرانی می توانید هرآنچه که نیاز دارید از این مرکز خریداری کنید.

این ماسک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ماسک با استنشاق مجدد بخشی از هوای بازدمی (mask -Rebreathing  )

این نوع ماسک‌‌ها کار اکسیژن‌رسانی را به میزان ۶ تا ۱۰ لیتر در دقیقه انجام می‌دهند. در این نوع ماسک کیسه ذخیره کننده بدون دریچه است و مقداربسیار کمی از هوای بازدمی که شامل دی‌اکسید‌کربن است به کیسه ذخیره‌کننده برمی‌گردد. به همین دلیل جریان اکسیژن حداقل باید ۶ لیتر در دقیقه باشد.

  1. ماسک بدون استنشاق مجدد هوای بازدمی (mask -Non.Rebreathing )

این نوع ماسک‌‌ها کار اکسیژن‌رسانی را به میزان ۶ تا ۱۵ لیتر در دقیقه انجام می‌دهند. در واقع این نوع ماسک‌ ها دارای کیسه ذخیره کننده با دریچه یک طرفه می باشند که به هوای بازدمی اجازه ورود به داخل کیسه ذخیره کننده آن را نمی‌دهند .

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

مزایا : این نوع ها مانع خشک شدن مخاط بینی می‌شود.

فرآیند اکسیژن‌رسانی با بالاترین غلظت  ( بیمارانی که با مونواکسید کربن مسموم شدند و بیماران ترومایی)

معایب : ایجاد محدودیت و عدم احساس راحتی در بیماران ، محکم شدن ماسک روی صورت بیمار که معمولا باعث تحریک پوست هم می شود. باعث اختلال در خوردن و آشامیدن بیمار میشه و به مدت طولانی استفاده نمی شه .

ماسک اکسیژن ثمین طب

ماسک اکسیژن ثمین طب

ماسک اکسیژن ثمین طب، یکی از ماسک های ساده تجهیزات یکبار مصرف تولید شده در شرکت ثمین طب به شمار می رود که هدفش رساندن گاز اکسیژن تنفسی به ریه و دستگاه تنفسی است. از ماسک های اکسیژن ساده برای اکسیژن رسانی با غلظت کم و متوسط استفاده می شود، در صورتی که در این نوع ماسک اکسیژن به کمتر از ۵ لیتر در دقیقه برسد، باعث می شود که به میزان زیادی co2 در هوای بازدمی استنشاق شود.

گواهینامه ها: ۱۳۸۵ ISO و ISO 9001
شاخصه ها: در دو سایز اطفال و بزرگسالان
شاخصه ها: بدون بو، کاملا شفاف
شاخصه ها: قابلیت انعطاف همراه با مقاومت در برابر پیج خوردگی
طول تیوب:۲۰۰ سانتی متر

ماسک‌اکسیژن بگ دار ( ماسک با رزرو بگدار)
( ماسک ذخیره کننده اکسیژن )

ماسک اکسیژن بگ دار که به آن ماسک اکسیژن قابل تنفس مجدد هم گفته می شود، برای اکسیژن درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماسک ها برای جلوی گیری از هوای بازدم دارای یک دریچه روی بگ هستند. به طور کلی ماسک اکسیژن بگ دار هر دقیقه توانایی انتقال ۵ تا ۱۵ لیتر اکسیژن را خواهد داشت، به کمک این ماسک های اکسیژنی بیماران ۹۵ تا ۱۰۰ درصد اکسیژن بیشتری دریافت می کنند. البته لازم به ذکر است در صورت استفاده از این نوع ماسک، وضیعت بیمار باید در طی بازه زمانی های کوتاهی چک شود؛ چرا که نباید هوای درون بگ بیشتر از یک سوم تخلیه گردد.

بهتر است بدانید ماسک اکسیژن بگ دار را ماسک های ذخیره کننده اکسیژن هم می نامند و به طور کلی این ماسک های اکسیژنی دارای مزایای زیر هستند:

  • ماسک اکسیژن بگ دار از پلی ونیل کلراید و گریدهای پزشکی ساخته شده؛ به همین علت قابلیت بازیافت داشته و آسیبی چندانی به محیط زیست وارد نمی کنند.
  • ماسک بگ دار به علت داشتن بندهای کشی و گیره های آلومینیومی به خوبی روی صورت فیکس می شوند
  • بازگشت دی اکسید کربن در اثر بازدم به ریه فرد بیمار وجود ندارد؛ چرا که این ماسک دارای دریچه ای روی بگ است
  • اکسیژن را با غلظت بیشتری انتقال داده؛ بنابراین از خشکی مخاط جلوگیری می کند.
  • رابطه لوله این ماسک اکسیژن ۲ متر طول دارد
  • ماسک اکسیژن بگ دار برای کودکان و بزرگسالان سایزهای متفاوتی دارد
  • برای بیمارانی که به وسیله گاز دی اکسید کربن مسموم شده اند این نوع از ماسک ها امکان اکسیژن رسانی باغلظت بالا را فراهم می کنند.

برای اکسیژن‌رسانی با ماسک اکسیژن ساده باید اکسیژن بین ۵ تا ۸ لیتر در دقیقه باشد و برای بیمارانی که با دهان نفس می کشند از نازال کانولا کاربردی‌تر است.  باید کاملا روی دهان و بینی بیمار قرار بگیرد تا اکسیژن از طرفین آن بیرون نرود و هوای بازدم بیمار از سوراخ های تعبیه شده روی آن خارج شود. در این نوع ماسک نباید اکسیژن از پنج لیتر در دقیقه کمتر باشد چون باعث بازگشت هوای بازدمی بیماران با مقدار زیادی دی‌اکسید‌کربن می‌شود.

مزایا: استفاده آسان تر برای بیمارانی که با دهان تنفس می‌کنند.

معایب: عدم تحمل ماسک‌ اکسیژن ساده توسط بیمار برای مدت طولانی و قطع فرآیند اکسیژن‌رسانی به شخص هنگام انجام فعالیت ‌های روزانه مثل خوردن و صحبت کردن

ماسک اکسیژن بگ دار ثمین طب

ماسک اکسیژن بگ دار ثمین طب

یکی از چهار مدل ماسک یکبار مصرفی ثمین طب ماسک اکسیژن بگ دار یا همان کیسه دار است، که کارایی شبیه ماسک اکسیژن ساده دارد. اما به دلیل کیسه ای که در بخشی از این ماسک تعبیه شده است اجازه برگشت و ورود هوای بازدم شده را نمی دهد. از جمله مزایای این ماسک می توان به تغلیظ اکسیژن و جلوگیری از خشک شدن مخاط نام برد. از ماسک اکسیژن بگ دار در بیمارانی که با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده اند و همچنین در افرادی که به بیماری ترومایی دچار هستند، استفاده می شود.

گواهینامه ها: ۱۳۸۵ ISO و ISO 9001
شاخصه ها: در دو سایز اطفال و بزرگسالان
طول تیوب:۲۰۰ سانتی متر
 بسته بندی: نایلون

ماسک ذخیره کننده اکسیژن

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

ماسک اکسیژن ونچوری (venture Mask)

دستگاه های اکسیژن رسانی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: سیستم های تحویل جریان کم یا سیستم های تحویل جریان بالا. استفاده از ماسک اکسیژن ونچوری برای رساندن اکسیژن نمونه ای از سیستم اکسیژن رسانی با جریان بالا است. سیستم های تحویل جریان بالا به عنوان سیستم های عملکرد ثابت نیز شناخته می شوند. این سیستم‌ ها معمولا نرخ‌ های ثابت اکسیژن را بالاتر از نرخ جریان دمی معمولی قرار می‌دهند. همچنین آن ها قادرند در هر دقیقه ۳۰ تا ۵۰ لیتر جریان اکسیژن را تامین کنند. . ماسک اکسیژن ونچوری از یک شیر مخصوص برای کنترل میزان مخلوط شدن جریان اکسیژن با هوا برخوردار هستند. این ماسک‌ها بسته به کانکتور مورد استفاده می‌توانند بین ۲۴ تا ۶۰ درصد اکسیژن را تحویل داده و به طور کلی برای بیمارانی مانند افرادی که به هیپوکسمی شدید دچار هستند و به غلظت بالایی از اکسیژن نیاز دارند؛ استفاده می شود چرا که عملکرد این ماسک ها در تامین اکسیژن با سرعت بالا فوق العاده است. با این حال، انجمن قفسه سینه بریتانیا استفاده از ماسک ‌های ونچوری را برای بیماران دچار تنگی نفس حاد که به دوزهای کم اکسیژن نیاز دارند، توصیه می‌کند، زیرا این ماسک ‌ها غلظت اکسیژن قابل‌اعتمادتری نسبت به کانول‌ های بینی یا ماسک ‌های ساده صورت ارائه می‌دهند. ماسک اکسیژن ونچوری دارای یک رابط ونچوری قابل تعویض برای ماسک است. هر کانکتور به گونه ای طراحی شده که نسبت های دقیقی از هوای اتاق را برای رساندن درصد مشخصی از اکسیژن مخلوط می گردد. همچنین، غلظت اکسیژن تحویلی به جریان اکسیژن، از طریق ورودی و اندازه سوراخ هایی که هوا از طریق آنها وارد می‌شود؛ بستگی دارد، بنابراین هر چه سوراخ روی رابط ونچوری بزرگتر باشد، حجم هوای وارد شده به ماسک بیشتر می‌شود. طریقه قرارگیری آن نیز به این شکل است که ماسک ونچوری با کانکتور ونچوری تجویز شده روی بینی و دهان بیمار قرار گرفته و بند الاستیک روی گوش تا پشت سر قرار می‌گیرد. قسمت بینی و طول بند برای اطمینان از قرار گرفتن راحت ماسک بر روی بیمار تنظیم خواهد شد.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

ماسک های مخزنی

این نوع از ماسک ها به منظور جمع آوری دی اکسید کربن و اکسیژن دارای یک  کیسه مخزنی هستند. ماسک های مخزنی می توانند در هر دقیقه ۵۰ لیتر جریان اکسیژن را انتقال دهند. لازم به ذکر است این نوع از ماسک ها دارای مدل های مختلفی بوده و در برخی از مدل های آن شیلنگ رابط اکسیژن با مدل دیگر متفاوت است. این نوع از ماسک های اکسیژن به طور کلی به دو دسته ماسک های غیر تنفسی و ماسک های تنفسی جزئی تقسیم بندی می شوند. هر دو نوع این ماسک ها امکان دم و بازدم راحتی را برای بیمار فراهم می کنند؛ چرا که از یک دریچه به منظور عدم ورود هوای بیرون به درون ریه های فرد برخوردارند. ماسک های غیر تنفسی از مخزن خود برای بازیافت دی اکسید کربن استفاده نمی کنند. این نوع از ماسک ها مخزن خود را برای ذخیره اکسیژن به کار می گیرند. میزان اکسیژن هدر رفته در ماسک های غیر تنفسی بسیار پایین بوده و معمولا این تجهیزات را برای بیمارهایی که از بیماری COPD رنج می برند، مورد استفاده قرار می گیرند.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

برای مطالعه درباره میکروست کلیک کنید.

ماسک-samintebmehr.ir

ماسک اکسیژن ونچوری ثمین طب

ماسک ونچوری ثمین طب

این نوع از ماسک یکی دیگر از انواع ماسک اکسیژن ساز است که توسط شرکت ثمین طب به صورت کاملا داخلی تولید و در سطح کشور توزیع می شود. از خصوصیات منحصر بفرد ماسک ونچوری طریقه دریافت متفاوت اکسیژن نسبت به ماسک های ساده است. این نوع ماسک میزان تغلیظ اکسیژن ۱۰ تا ۵۰ درصد را داراست، که با سرعت جریان هوای ۴ تا ۱۰ لیتر در هر دقیقه اتفاق می افتد..

گواهینامه ها: ۱۳۸۵ ISO و ISO 9001
شاخصه ها: انعطاف پذیری بالا
شاخصه ها: مقاوم در برابر پیج خوردگی
 بسته بندی: نایلون

ونچوری دقیق ترین روش تجویز اکسیژن با غلظت صحیح و کنترل شده برای بیماران است و درواقع این نوع ماسکها  برای اکسیژن‌رسانی با جریان بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ( اکسیژن‌رسانی با غلظت ۲۴ تا ۵۵ درصد با جریان ۲تا ۱۴ لیتر در دقیقه ) این ماسک ها به لوله بلندی به نام خرطومی اتصال دارد که در محل اتصال خرطومی به لوله اکسیژن قسمت رنگی ماسک های ونچوری قرار گرفته است. این نوع ماسک ها هوای اتاق را با جریان ثابتی از اکسیژن مخلوط کرده و برای تنفس به ریه بیمار می‌فرستد وهوای اضافه به همراه هوای بازدم که شامل دی‌اکسید‌کربن است از زیر ماسکها  خارج می‌شود. ماسکهای ونچوری دارای آداپتورهای رنگی قابل تعویض هستند که میزان معینی از اکسیژن را با حجم ثابت از هوا مخلوط کرده و به ریه ها ی بیمار می‌رساند. اساسی ترین موارد استفاده ازاین نوع ماسکها  در بیماری های مزمن مانند انسداد ریه می باشد.

ونچوری با قدمت بیش از ۵۰ سال که مناسب فرآیند اکسیژن‌رسانی برای بیماران هیپوکسی حاد یا مزمن ( انسداد ریه) است.

تماس با ما-samintebmehr.ir

ماسک اکسیژن نبولایزر

نبولایزر هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد.موارد استفاده از ماسک اکسیژن  نبولایزر برای بیماران ریوی- تنفسی مانند بیماران آسمی، برونشیت، بیماران انسداد مزمن ریوی ( copd) و حتی برای کودکان مبتلا به عفونت تنفسی ( برونشیولیت) هم تجویز می شه. کاربرد اصلی ماسک نبولایزر ورود مستقیم دارو به ریه بیمار ( امکان تزریق چند دارو در مخزن و فرستادن هم زمان آن برای بیمار) و کاهش عوارض داروهای تجویز شده بر روی دیگر اعضای بدن است .ماسک اکسیژن نبولایزر داروی مایع تزریق شده به محفظۀ دارویی ماسک را به شکل غبار استنشاق شده به ریه‌های بیمار انتقال می‌دهد .هنگام استفاده ازاین دستگاه نبولایزر ماسک آن باید کل بینی و دهان بیمار را پوشش بدهد تا از هدر‌رفتن داروی بخار شده جلوگیری شود . این ماسک سرعت بالایی در میزان تاثیر دارو برای بیماران دارد و بسیار کاربردی و مفید است .

مزایا : استفاده راحت تر برای نوزادان ، کودکان و افراد مسن

نیاز به تنفس عمیق ندارد در حمله های آسمی کاربردی‌تر از اسپری اکسیژن است.

با برق و باتری کار می‌کند و در هر مکانی قابل استفاده است .

ماسک اکسیژن نبولایزر ثمین طب

ماسک نبولایزر ثمین طب

ماسک نیولایزر شرکت ثمین طب از آن مدل ماسک هایی است که وظیفه دارو رسانی از طریق استنشاق به ریه و دستگاه تنفسی را بر عهده دارد.

این نوع ماسک تاثیر بسیار بهتری نسبت به سایر روش های درمانی در بهبود بیماری های مربوط به دستگاه تنفسی، از جمله آسم و برونشیت را خواهد داشت.

گواهینامه ها: ۱۳۸۵ ISO و ISO 9001
شاخصه ها: در دو سایز اطفال و بزرگسالان
شاخصه ها: دارای محفظه دارویی

ماسک ‌جراحی یا روبند جراحی ( ماسک سه لایه )

ماسک‌‌های جراحی یک بار مصرف و سه لایه هستند ( ازجنس پارچه‌ های پروپیلن استریل شده ویژه به نام اسپان باند )  و دهان و بینی را می پوشانند. در وسط این آن ها ماده‌ای وجود دارد که نقش محافظتی در برابر ورود و خروج میکروب‌ ها(ملت بلون) ، ذرات عفونی بیمارستان‌ ها مثل باکتری‌ ها و ویروس ها، آلودگی‌ ها وپاشیدن بزاق دهان و سایر مایعات ( خون – ترشحات ) در زمان جراحی از فردی به فرد ( پزشک – بیمار) دیگر را دارد.  ماسکهایی  سه لایه جراحی اگر کیفیت مرغوبی داشته باشند تا بیشتر از ۹۵ درصد از ورود میکروب ها و ویروس ها جلوگیری می کنند. آن ها  به محض مرطوب و آلوده شدن با ترشحات باید دور انداخته شوند چون خاصیت محافظتی ماسک ازبین می‌رود.

انواع ماسک اکسیژن تراپی

اکسیژن تراپی به معنی استفاده از اکسیژن برای افرادی است که با وجود اکسیژن کافی نمی توانند به راحتی نفس بکشند. افرادی که به دلیل درد یا خستگی نمی توانند به راحتی نفس عمیق بکشند یا ریه‌های آن‌ها دچار آسیب شده است همچنین افرادی که دارای ضعف عضلات و درد در ناحیه قفسه سینه هستند نیاز است که از طریق اکسیژن تراپی به آن‌ها اکسیژن کافی برسد. برای اکسیژن رسانی به این افراد از ماسک‌ اکسیژن تراپی، mask معمولی یا لوله بینی (نازال) استفاده می‌شود. اگر در فردی علائمی مانند گیج شدن، تغییر در رنگ پوست، عرق کردن بدون علت، سرفه، تنگی نفس و یا اینکه خس خس کردن در سینه دیدید باید متوجه شوید که فرد با کمبود اکسیژن مواجه شده است و باید از ماسک اکسیژن تراپی برای او استفاده کنید.

 

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

خرید ماسک اکسیژن در تهران

خرید ماسک اکسیژن پزشکی در تهران از طریق تولیدکننده و توزیع کننده ی معتبر لوازم مصرفی پزشکی، دغدغه ی بسیاری از خریداران است.

شرکت ثمین طب  با هدف تولید لوازم مصرفی پزشکی و بیمارستانی تأسیس گردید. این شرکت با بهره گیری از دانش و تجربه مدیران باسابقه و راه اندازی خط تولید به روز و با تکنولوژی بالا سهم ویژه ای در بازار محصولات مصرفی پزشکی خواهد داشت. داشتن اقلام متنوع کالایی و تولید آن باعث کاهش واردات این محصولات و کمک به رشد اقتصادی کشور خواهد نمود. چسب کاغذی ، سوند ، ساکشن ، اسپکولوم ، میکروست ، آنژیوکت و تجهیزات مختلف پزشکی یکبار مصرف دیگر از تولیدات این شرکت هستند. ثمین طب یکی از بهترین توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی مختلف در ایران است که محصولاتی با کیفیت بالا به مشتریان عرضه می کند. با توجه به اینکه کیفیت ماسک اکسیژن روی عملکرد اکسیژن رسانی تاثیر زیادی دارد، برای تهیه آن باید به مرکزی معتبر مراجعه نمایید و پیشنهاد ما با شما مراجعه به ثمین طب است. بدون شک هر آنچه که نیاز دارید در ثمین طب موجود بوده و به جرئت می توان گفت محصولات موجود در ثمین طب دارای سطح کیفی بالایی هستند.

برای خرید ماسک اکسیژن پزشکی در تهران،  می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

شرکت ثمین طب مهر

سوند-samintebmehr.ir

قیمت ماسک اکسیژن

ماسک‌ اکسیژن با توجه به اینکه یک بار مصرف هستند خیلی قیمت بالایی ندارند. Maskها دارای قابلیت استفاده مجدد نیستند و باید بعد از مصرف دور انداخته شوند. قیمت ماسک اکسیژن به موارد مختلفی بستگی دارد. یکی از مواردی که بر روی قیمت آن تاثیر گذار است، شرکت تولید کننده آن می‌باشد. شرکت‌های مختلف، mask‌ها را با قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌کنند. آیتم بعدی که در قیمت ماسک اکسیژن تاثیر گذار است، سایز آن‌ها می‌باشد. باتوجه به سایز صورت فردی که mask قرار است بر روی آن قرار بگیرد، قیمت ماسک‌ ها نیز با هم متفاوت است. آیتم بعدی تاثیرگذار بر روی قیمت ماسک، مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و تولید آن است. باتوجه به تورم‌های اخیر بازار و نوسانات قیمت ارز نمی توان قیمت ثابتی برای آن‌ها در نظر گرفت و ممکن است در طول یک روز نیز با تفاوت قیمت‌های مختلف روبرو شد.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

بیهوشی با ماسک اکسیژن

در اتاق عمل برای بیهوش کردن فرد بیمار از ماسک‌هایی که روی صورت قرار می‌گیرد و بینی و دهان را می‌پوشاند استفاده می‌کنند. این ماسک‌ها جزو mask‌ های ساده هستند و جنس آن‌ها از مواد سیلیکونی یا پلاستیکی است که دارای گرید پزشکی هستند. مواد بیهوشی از طریق سوندی که به مخزن مواد بیهوشی متصل است به درون mask انتقال پیدا می‌کند و از این طریق وارد بدن فرد بیمار می‌شود. بعد از اینکه این مواد وارد بدن فرد بیمار شد، از آن برای انتقال اکسیژن در حین عمل جراحی به فرد استفاده می‌شود. با قرار گرفتن mask اکسیژنی که مواد بیهوشی از طریق آن در حال انتقال است فرد دچار بیهوشی کامل یا کاهش هوشیاری می‌شود. دقت کنید که mask‌هایی که برای بیهوشی استفاده می‌شوند دارای دو نوع هستند. نوع شفاف و نوع مات که بهتر است از نوع شفاف آن استفاده شود تا وضعیت کلی بیمار از زیر mask قابل روئیت باشد. بیهوشی بیمار باید به خوبی انجام شود به گونه ای که او در حین عمل هوشیار نشود و بعد از به هوش آمدن هم مشکلات زیادی نداشته باشد. اما هنگام بیهوشی اکسیژن رسانی به ریه ها و دستگاه های تنفسی فرد بیمار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از ماسک اکسیژن های مناسب می تواند بسیاری از مشکلات بعد از هوشیاری مانند حالت تهوع و استفراغ کاهش دهد.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

ماسک اکسیژن پرفشار

اکسیژن به گلبول‌های قرمز خون متصل می‌شود و به همراه آن‌ها وارد بافت‌ها و سلول‌های بدن می‌شود. اگر فردی در شرایط عادی و غیر بیماری باشد اکسیژن کافی به بافت‌های او می‌رسد اما در شرایط بیماری مقدار این اکسیژن کم می‌شود به همین دلیل باید از ماسک اکسیژن پر فشار استفاده کند تا اکسیژن با فشار بیشتری وارد بدن او شود و به بافت‌های بدن او برسد. همچنین اگر اکسیژن کافی در شرایط بیماری به فرد برسد این اکسیژن به گلبول‌های سفید خون هم کمک می‌کند راحت تر با بافت‌های عفونی و عفونت‌ها مبارزه کند و توان زیادی در کشتن باکتری‌ها داشته باشد. به کمک ماسک اکسیژن پرفشار می‌توان میزان اکسیژن رسیده به بدن را افزایش داد.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

ماسک اکسیژن اطفال

ماسک اکسیژن اطفال برای انتقال اکسیژن به کودکانی که در تنفس خود دچار مشکل هستند استفاده می‌شود. این ماسک بینی و دهان کودک را به صورت کامل می‌پوشاند تا اکسیژن خروجی از آن از هر دو جا به راحتی وارد ریه کودک شود. این ماسک‌ها دارای کش‌هایی هستند که به دور سر فرد پیچیده می‌شوند و باعث می‌شوند که mask روی صورت فرد تکان نخورد. مقدار اکسیژنی که از طریق آن‌ها وارد ریه فرد می‌شود نباید از ۵ لیتر در دقیقه کم تر باشد. مقدار اکسیژن کم تر از این عدد باعث می‌شود دی اکسید کربن دوباره به ریه فرد بازگردد و هوای بازدمی به ریه فرد وارد شود. ماسک اکسیژن اطفال بدون رنگ و بدون بو می‌باشد. این mask از جنس pvc شفاف است و مواد اولیه ای که در ساخت آن استفاده شده است دارای گرید پزشکی هستند. ماسک‌های اکسیژن مخصوص اطفال باید دارای تیوب مجرای ستاره ای باشند. این تیوب باعث می‌شود که خطر قطع شدن جریان هوا به حداقل برسد. همچنین mask مخصوص اطفال باید به اندازه ای باشد که به راحتی روی صورت کودک قرار بگیرد و با فرم صورت او همخوانی داشته باشد یا به اصطلاح ارگونومی صورت کودک در طراحی mask رعایت شده باشد. همچنین لبه‌های mask باید دارای پیچش مناسبی باشند. اگر کودکی دارای بیماری آسم، ذات الریه، آپنه خواب، فیبروز کیستیک و بیماری‌های انسداد ریه باشد باید از ماسک استفاده کند. برای اینکه از ماسک اکسیژن اطفال استفاده نمایید باید یک سر سوند را به یک سر mask و سر دیگر آن را به کپسول اکسیژن متصل نمایید و mask را روی صورت کودک قرار دهید و کش آن را به دور سر کودک بیاندازید. دقت کنید که گیره بینی در جای خود قرار بگیرد تا اکسیژن از کناره‌های mask بیرون نزند و نشت نکند. شاخصه‌هایی مانند بدون بو و شفاف بودن و همچنین مقاومت در برابر پیچ خوردگی در ماسک‌های عرضه شده در ثمین طب وجود دارد و همه آن‌ها دارای گواهینامه‌های ISO 9001 و ISO 1385 می‌باشند.

ماسک اکسیژن-samintebmehr.ir

میزان اکسیژن با ماسک نازال چقدر است

نازال اکسیژن یکی از تجهیزات بیمارستانی است که برای انتقال اکسیژن از طریق بینی به فرد بیمار استفاده می‌شود. نازال اکسیژن از یک سوند تشکیل شده است که یک سر آن به کپسول اکسیژن یا اکسیژن‌های دیواری بیمارستانی متصل می‌شود و سر دیگر آن دارای کانولای بینی است و درون بینی فرد بیمار قرار می‌گیرد. نازال اکسیژن بر خلاف ماسک اکسیژن که قسمت عمده صورت فرد بیمار را می‌پوشاند تنها جلوی بینی قرار می‌گیرد و صورت فرد پوشیده نیست و استفاده از آن راحت تر است. میزان اکسیژنی که توسط نازال به ریه فرد وارد می‌شود باید به میزان ۱ تا ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه باشد. البته اگر فردی دچار مشکلات شدیدتر باشد میزان اکسیژنی که توسط نازال می‌توان به بدن او رساند حداکثر ۶۰ لیتر در دقیقه می‌باشد.

سوالات متداول ماسک اکسیژن

ماسک اکسیژن چیست ؟

ماسک اکسیژن وسیله‌ای پزشکی برای رساندن گاز اکسیژن تنفسی از طریق مخزن اکسیژن به شش‌های افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و یا با گازگرفتگی دچار مسمومیت شده و یا به هر دلیلی با افت اکسیژن مواجهه شده باشند . ماسک های اکسیژن ازموادی از جنس سیلیکون، کائوچو و پلاستیک ساخته شده‌اند . که ماسک ‌های اکسیژن دهان و بینی و یا کل صورت بیماران را می‌پوشاند . ماسک ‌های اکسیژن انواع و کاربردهای متفاوتی دارند که به شرح مختصری درباره آن‌ها می‌پردازیم .

ماسک اکسیژن ونچوری چیست؟

ماسک اکسیژن ونچوری دقیق ترین روش تجویز اکسیژن با غلظت صحیح و کنترل شده برای بیماران است و درواقع این نوع ماسک برای اکسیژن‌رسانی با جریان بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. (اکسیژن‌رسانی با غلظت ۲۴ تا ۵۵ درصد با جریان ۲تا ۱۴ لیتر در دقیقه) این ماسک به لوله بلندی به نام خرطومی اتصال دارد که در محل اتصال خرطومی به لوله اکسیژن قسمت رنگی ماسک ونچوری قرار گرفته است . این نوع ماسک هوای اتاق را با جریان ثابتی از اکسیژن مخلوط کرده و برای تنفس به ریه بیمار می‌فرستد وهوای اضافه به همراه هوای بازدم که شامل دی‌اکسید‌کربن است از زیر ماسک خارج می‌شود. ماسک های ونچوری دارای آداپتورهای رنگی قابل تعویض هستند که میزان معینی از اکسیژن را با حجم ثابت از هوا مخلوط کرده و به ریه ها ی بیمار می‌رساند . اساسی ترین موارد استفاده ازاین نوع ماسک در بیماری های مزمن مانند انسداد ریه می باشد.

تفاوت کانولا با ماسک اکسیژن در چیست؟

کانولای بینی شامل دو شاخک است که به داخل سوراخ های بینی می رود؛ در حالی که، ماسک اکسیژن صورت بینی و دهان را می پوشاند.

مزایای استفاده از ماسک اکسیژن نبولایزر چیست؟

مزیت استفاده از ماسک اکسیژن نبولایزر دراستفاده راحت تر برای نوزادان، کودکان و افراد مسن است زیرا نیاز به تنفس عمیق نداشته و در حمله های آسمی کاربردی‌تر از اسپری اکسیژن است. از لحاظ کاربرد نیز با برق و باتری کار می‌کند و در هر مکانی قابل استفاده است.

موقعیت مکانی شرکت ثمین طب

آدرس دفتر مرکزی: تهران، میدان هفت تیر، خیابان سنایی، کوچه ۲۲ ، پلاک ۱۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.