اسپکلوم

اسپکلوم-samintebmehr.ir

یکی از تجهیزات پزشکی که کاربرد آن بیشتر در تشخیص بیماری زنان می باشد، اسپکلوم است. این وسیله که کار پزشکان را در بررسی داخلی بیمار راحت می کند، بافت های بدن را کنار می زند تا درمانگر دید بهتری نسبت به محل درمان داشته باشد. مدل های جدید این وسیله به نور مستقیم مجهز هستند و نسبت به مدل های قبل پیشرفت داشته اند. در ادامه این مطلب سعی شده تا اطلاعات جامعی نسبت به این وسیله ارائه کنیم. 

اسپکلوم چیست؟

گاهی اوقات پزشکان، برای تشخیص بهتر بیماری، نیاز به دید و دقت بیشتری دارند، به همین خاطر، تجهیزاتی هست که این کار را برای پزشکان راحت کرده است؛ اسپکلوم یکی از همین تجهیزات پزشکی است که کاربرد زیادی در تشخیص بیماری‌های مختلف دارد، اسپکلوم وسیله ای است که، به پزشک این امکان را می‌دهد تا بتواند با آن، وارد حفره‌های بدن بیمار شود و با کنار زدن بافت‌های آن، با دید بیشتر و دقیق‌تر، معاینات خود را انجام دهد؛ از اسپکلوم برای معاینه و تشخیص بیماری‌های گوش، دهان، بینی، رکتوم و واژینال استفاده می‌شود، بیشترین کاربرد اسپکلوم در معاینات مربوط به اندام تناسلی زنان می‌باشد که با اسپکلوم واژینال انجام می‌پذیرد؛ جالب است بدانید،اسپکلوم یکی از اختراعات پزشکی مردی به نام « جیمز ماریون سیمز » می‌باشد که به « پدر علم امراض زنانه » معروف است.

 

اسپکلوم واژینال-samintebmehr.ir

آشنایی با اسپکولوم واژینال

اسپکلوم واژینال که طرح اولیه آن، به دست یونانی‌ها و روس‌ها ابداع و ساخته شد و همان‌طور که قبلا گفتیم، اولین اسپکلوم واژینال توسط جیمز ماریون سیمز در آمریکا ساخته شد، برای معاینه اندام تناسلی و دهانه رحم زنان استفاده می شود، زیرا بیماری این موضع از بدن زنان را نمی‌توان با دید معمولی تشخیص داد، با اسپکلوم واژینال می‌توان، وارد حفره واژن شد و دیواره واژن را کنار زد، و با مشاهده ی دقیق‌تر دهانه رحم، بیماری آن موضع را تشخیص داد؛ اما مسئله به اینجا ختم نمی‌شود، برای اینکه معاینه بهتر انجام شود و خطایی در آن رخ ندهد، برای مشاهده ی دهانه رحم، به نور نیاز داریم، انواع قدیمی‌تر اسپکلوم ، نور مستقیم نداشتند، اما اسپکلوم‌های جدید دارای نور مستقیم هستند و سبب دقیق‌تر و سریع‌تر شدن معاینه می‌شوند.

اسپکلوم-samintebmehr.ir

با اسپکلوم‌های چراغ دار، پزشک می‌تواند به‌وسیله ی نوع تابش و رنگ نور، ترشحات عفونی را تشخیص دهد، از مزیت‌های دیگر اسپکلوم‌های چراغ‌دار این است که، بدنه مقاوم‌تری نسبت به اسپکلوم های بدون چراغ دارند، از لحاظ سایز، تک‌سایز هستند، اما برای همه سایزها استفاده می‌شوند و قابل تنظیم می‌باشند؛ نکته قابل توجه این است که، این اسپکولوم‌ها به‌صورتی طراحی شده‌اند که، واژن هنگام معاینه دچار اسپاسم عضلانی نمی شود؛ چراغ این اسپکولوم‌ها، نه تنها قابل نصب بر روی دستگاه است، بلکه قابلیت چندین بار استفاده را دارد و به صورت گیره ای در انتهای آن نصب می‌شود؛ همچنین این اسپکلوم ها در مدل‌های پیچی و دلفینی هستند که استفاده از آن بستگی به سلیقه پزشک معالج دارد.‌

تماس با ما-samintebmehr.ir

قبلا جنس اسپکلوم ‌ها از فلز بود و این امکان را می‌داد که چندین بار مورد استفاده قرار گیرد، اما چون احتمال داشت، برای مصرف دوباره، به درستی ضدعفونی و استریل نشود و باعث ایجاد عفونت گردد، کم کم از گردونه خارج شد و اکنون، اسپکلوم ها از نوع یک‌بار مصرف هستند و جنس آنها از پلاستیک است.

برای مطالعه درباره چسب کاغذی کلیک کنید.

اسپکلوم-samintebmehr.ir

انواع اسپکلوم واژینال عبارت است از:

* اسپکولوم سنگین که تشکیل شده از تیغه‌های متنوع که قابلیت باریک و بلند شدن و کوتاه و پهن شدن را دارد، دارای روکش کروم یا فولاد ضدزنگ می‌باشد و برای کنار زدن دیواره خلفی واژن استفاده می‌شود.

* اسپکولوم گرِیوز که تشکیل شده از تیغه های کوچک، بزرگ و متوسط و قابل استفاده برای کنار زدن دیواره واژن است.

اسپوکولوم واژینال ثمین طب

اسپوکولوم واژینال ثمین طب

اسپوکولوم واژینال یک دستگاه پلاستیکی یکبار مصرف است که برای معاینه بیماران خانم از طریق قرار دادن در دستگاه تناسلی آنان مورد استفاده قرار می گیرد. از این دستگاه برای تشخیص بیماریهای رحم و مهبل از جمله عفونت های قارچی و باکتریایی و زخم های دهانه رحم، استفاده می شود. دستگاه اسپوکولم انواع مختلفی دارد که نوع واژینال، پرکاربردترین آن بشمار می رود.

گواهینامه ها: ۱۳۸۵ ISO و ISO 9001
شاخصه ها: مقاوم در برابر شکنندگی
شاخصه ها: دارای پیچ نگهدارنده
شاخصه ها: لبه های کاملا صاف
شاخصه ها: در سایزهای کوچک/ بزرگ و متوسط
شاخصه ها: استریل شده با گاز اتیلن اکساید
شاخصه ها: اکستنشن تیوپ ثمین طب

طرز استفاده از اسپکلوم واژینال به چه صورتی است؟

طرز استفاده از اسپکلوم واژینال به این صورت است که، پزشک معالج اسپکولوم را وارد دهانه رحم و واژن می‌کند و به کمک پیچ‌هایی که روی آن تعبیه شده است، اسپکلوم را به اندازه مورد نیاز باز می‌کند، سپس شرایط برای مشاهده ی درون واژن و معاینه ی بیمار فراهم می‌شود. لازم به توضیح است، برای معاینه ی دهانه واژن خانم‌های باکره، از سایز کوچک اسپکلوم واژینال که طول و عرض کمتری دارد، استفاده می‌شود، تا از خطر صدمه‌های احتمالی به پرده بکارت جلوگیری شود.

برای مطالعه درباره سوند ادراری کلیک کنید.

اسپکلوم-samintebmehr.ir

وسایل و تجهیزات پزشکی، هیچ‌گاه به خودی خود باعث عوارض در جسم بیمار نمی‌شوند، بلکه هنگام استفاده از آنها باید نکاتی را رعایت کرد تا از هرگونه بروز بیماری دیگر جلوگیری گردد. مثلا در هنگام استفاده از اسپکلوم واژینال، پزشک باید بیمار را به آرام و ریلکس بودن در طول معاینه، نفس عمیق کشیدن و شل کردن عضلات سفارش کند، تا استرس ناشی از این عمل در بیمار کاسته شود.

با توجه به اینکه، بدنه اسپکلوم قبل از استفاده سرد است، پزشک باید قبلا آن را گرم کرده باشد تا هنگام  معاینه واژن و لگن، اختلاف دمای آن با پوست بیمار، باعث ایجاد ناراحتی او نشود؛ همچنین از ژل روان کننده برای خانم‌هایی که، در هنگام وارد شدن این وسیله به واژن خود، احساس فشار یا ناراحتی می‌کنند، استفاده کنند تا بیمار آرامش بیشتری داشته باشد.

 

اسپکلوم واژینال-ثمین طب مهر

 

یکی از اسپکلوم هایی که طراحی متفاوتی با هم‌نوعان خود دارد، اسپکلوم بایوالو است که برای عمل‌های جراحی طولانی‌تر از آن استفاده می‌شود؛ این اسپکلوم، باعث سهولت و سرعت در کار پزشکان می شود، زیرا پزشک می‌تواند، فقط با یک دست با آن کار کند و دست دیگرش را آزاد گذارد، همچنین این اسپکلوم دارای دو حالت دهانه است که باعث می شود، واژن کاملا باز شود، و از مزیت دیگر این وسیله این است که، در انتهای آن دسته ای وجود ندارد و برای انجام کارهای دیگری مانند آندوسکوپی، استفاده از پنس ها و… ، فضای مناسبی در اختیار کادر پزشکی قرار می‌دهد.

خانم‌ها باید در نظر داشته باشند که، ممکن است بعد از معاینه با اسپکلوم واژینال و وارد شدن آن به واژن و دهانه رحم خود، دچار ترشحات غیرعادی و یا مشاهده لکه شوند، در صورت بروز چنین مواردی، حتماً پزشک خود را در جریان گذاشته و با او مشورت کنید.

برای مطالعه درباره آنژیوکت مطالعه کنید.

اسپکلوم-samintebmehr.ir

انواع اسپکلوم‌های دیگر

از انواع اسپکلوم های دیگر، اسپکولوم گوش است که از جنس پلاستیکی است و برای تشخیص بیماری‌هایی از قبیلعفونت گوش، سوراخ در پرده گوش، وجود اشیاء خارجی در گوش استفاده می‌شود.

اسپکلوم بینی که دارای سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ است و برای دیدن حفره بینی به وسیله آن دیواره بینی را کنار می زنند؛ برای عمل‌های زیبایی و انحراف تیغه بینی از این وسیله استفاده می‌شود.

اسپکلوم چشمی را برای باز نگه‌داشتن پلک‌های بالا و پایین چشم بیمار به کار می‌برند، طوری‌که بیمار قادر به نگاه کردن به جهات مختلف هست، اما نمی‌تواند پلک بزند.

اسپکلوم دهان زمانی به کار می‌رود که، نیاز است دهان بیمار در طول معاینه باز بماند و از گاز گرفتن احتمالی او جلوگیری کند.

تماس با ما-samintebmehr.ir

اسپکلوم درد داره؟

اسپکلوم ها برای کنار زدن بافت های قسمتی از بدن مورد استفاده قرار می گیرند. قسمت هایی از بدن مانند واژن، حفره گوش، حفره بینی و حفره چشم که در هنگام معاینه باید باز باشند. مطمئنا هر چیزی که قرار باشد قسمتی از پوست و گوشت بدن را کنار بزند در نگاه اول دردناک به نظر می رسد. حتی اگر از دست خالی برای باز کردن حفره های بدن استفاده شود ممکن است فردی که مورد معاینه قرار گرفته است احساس ناخوشایندی داشته باشد. اسپکلوم هم از این قضیه مستثنی نیست و ممکن است به فرد احساس ناخوشایندی در اثر استفاده از آن دست دهد. این احساس ناخوشایند، به مهارت پزشکی که از این وسیله استفاده می کند بستگی دارد. اگر پزشک متبحر باشد این احساسات کم تر خواهد بود. اسپکولوم ها معمولا برای معاینه واژن و باز کردن حفره مربوط به این اندام استفاده می شوند. با استفاده از اسپکلوم واژنی پزشک می تواند ناحیه واژن، رحم و نواحی واژینال را معاینه کند.

 

اسپکلوم-samintebmehr.ir

شرکت ثمین طب  با هدف تولید لوازم مصرفی پزشکی و بیمارستانی تأسیس گردید. این شرکت با بهره گیری از دانش و تجربه مدیران باسابقه و راه اندازی خط تولید به روز و با تکنولوژی بالا سهم ویژه ای در بازار محصولات مصرفی پزشکی خواهد داشت. داشتن اقلام متنوع کالایی و تولید آن باعث کاهش واردات این محصولات و کمک به رشد اقتصادی کشور خواهد نمود. انواع مختلف آنژیوکت ، ماسک ، سوند ، نازال ، ، ساکشن ، چسب کاغذی ، میکروست ، اسپکولوم و تجهیزات مختلف پزشکی یکبار مصرف دیگر از تولیدات این شرکت هستند.

برای اطلاعات بیشتر درباره ما و همچنین سفارش محصولات مصرفی پزشکی خود می توانید با کارشناسان شرکت ثمین طب ، همگام بهداشت تماس بگیرید.

اسپکلوم استیل

همانطور که گفتیم اسپکلوم ها دارای نوع استیل و یک بار مصرف هستند. اسپکلوم های استیل، یک بار مصرف نیستند و پس از هر مرتبه استفاده باید آن ها را استریل کرد. اگر استریل کردن آن ها به درستی انجام نشود باعث می شود بیماری از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. اسپکلوم های استیل دارای بدنه سبک و مقاومی هستند و به راحتی در دست جای می گیرند. برای استریل کردن آن ها باید از اتوکلاو استفاده کرد. اسپکلوم های استیل را می توان در گروه اسپکلوم های مامایی، اسپکولوم واژینال و اسپکلوم فلزی جای داد.

برخی دیگر از اسپکلوم ها، اسپکولوم های استیلی هستند که برای معاینه بینی مورد استفاده قرار می گیرند. در معاینه گوش نیز می توان از اسپکولوم های استیل استفاده کرد. در خرید اسپکلوم های استیل باید دقت کرد که دارای لبه های تیز و آزار دهنده نباشند.

اسپکلوم-samintebmehr.ir

اندازه اسپکلوم

اسپکلوم ها را می توان در دو نوع دسته بندی جای داد. دسته بندی اول:

  1. اسپکلوم کوچک
  2. اسپکلوم متوسط
  3. اسپکلوم بزرگ

همچنین می توان آن ها را در سه دسته زیر نیز قرار داد:

  1. اسپکلوم سنگین
  2. اسپکلوم گریوز
  3. اسپکلوم بکمن کلور

خرید اسپکلوم

در هنگام خرید اسپکلوم باید به مواردی مانند در بسته بودن پاکت آن توجه کرد. اسپکلوم باید در جایی تولید شود که از نظر آب و هوایی تمیز است زیرا این وسیله یکی از تجهیزات پزشکی است و تمیز بودن آن حائز اهمیت می باشد. از آنجایی که از این وسیله برای کنار زدن بافت های بدن استفاده می شود، لبه های آن نباید تیز و برنده باشد زیرا در صورتیکه این لبه ها با بدن فرد تماس پیدا کند باعث خراشیدن و بریدن آن می شود. بهتر است بعد از خرید اسپکلوم و قبل از استفاده از آن دوباره استریل شود زیرا در صورت استریل ناقص این وسیله حاوی باکتری و میکروب باقی می ماند.

اسپکلوم-samintebmehr.ir

اسپکلوم پلاستیکی

اسپکلوم ها در زمان های گذشته از جنس فلز ساخته می شدند. اسپکولوم های  فلزی یک بار مصرف نبودند و پس از استفاده توسط یک بیمار باید برای استفاده بیمار بعدی استریل می شدند. از آنجایی که عمل استریلازسیون ممکن بود به خوبی انجام نشود در نتیجه بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می شد. برای جلوگیری از انتقال بیماری اسپکلوم های پلاستیکی مورد استفاده قرار گرفتند. مزایای استفاده از اسپکلوم پلاستیکی:

  1. اسپکولوم های پلاستیکی یک بار مصرف هستند در نتیجه جلوی انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر را که در اثر استفاده مداوم ممکن است رخ دهد می گیرند.
  2. اسپکولوم های پلاستیکی نسبت به اسپکلوم های فلزی دارای گوشه های گرد تر و نرم تری هستند و در نتیجه بدن فرد هنگام معاینه توسط آن ها اذیت نمی شود.
  3. اسپکولوم پلاستیکی شفاف است و همین شفاف بودن باعث می شود بافت های بدن به راحتی در هنگام معاینه دیده شوند.
  4. در ساخت اسپکولوم پلاستیکی از پیچ های دو طرفه استفاده می شود. این پیچ ها به باز و بسته شدن دهانه اسپکولوم در هنگام معاینه کمک می کند.
  5. اسپکولوم های پلاستیکی به صورت استریل تولید می شوند.
  6. اسپکولوم های پلاستیکی در سه سایز تولید می شوند. سایز کوچک، سایز متوسط و سایز بزرگ.

سوالات متداول اسپکلوم

اسپکلوم چیست؟

گاهی اوقات پزشکان، برای تشخیص بهتر بیماری، نیاز به دید و دقت بیشتری دارند، به همین خاطر، تجهیزاتی هست که این کار را برای پزشکان راحت کرده است؛ اسپکلوم یکی از همین تجهیزات پزشکی است که کاربرد زیادی در تشخیص بیماری‌های مختلف دارد، اسپکلوم وسیله ای است که، به پزشک این امکان را می‌دهد تا بتواند با آن، وارد حفره‌های بدن بیمار شود و با کنار زدن بافت‌های آن، با دید بیشتر و دقیق‌تر، معاینات خود را انجام دهد؛ از اسپکلوم برای معاینه و تشخیص بیماری‌های گوش، دهان، بینی، رکتوم و واژینال استفاده می‌شود، بیشترین کاربرد اسپکلوم در معاینات مربوط به اندام تناسلی زنان می‌باشد که با اسپکلوم واژینال انجام می‌پذیرد؛ جالب است بدانید،اسپکلوم یکی از اختراعات پزشکی مردی به نام « جیمز ماریون سیمز » می‌باشد که به « پدر علم امراض زنانه » معروف است.

طرز استفاده از اسپکلوم واژینال به چه صورتی است؟

طرز استفاده از اسپکلوم واژینال به این صورت است که، پزشک معالج اسپکولوم را وارد دهانه رحم و واژن می‌کند و به کمک پیچ‌هایی که روی آن تعبیه شده است، اسپکلوم را به اندازه مورد نیاز باز می‌کند، سپس شرایط برای مشاهده ی درون واژن و معاینه ی بیمار فراهم می‌شود. لازم به توضیح است، برای معاینه ی دهانه واژن خانم‌های باکره، از سایز کوچک اسپکلوم واژینال که طول و عرض کمتری دارد، استفاده می‌شود، تا از خطر صدمه‌های احتمالی به پرده بکارت جلوگیری شود.

مزایا و عوارض استفاده از اسپکلوم واژینال چیست؟

وسایل و تجهیزات پزشکی، هیچ‌گاه به خودی خود باعث عوارض در جسم بیمار نمی‌شوند، بلکه هنگام استفاده از آنها باید نکاتی را رعایت کرد تا از هرگونه بروز بیماری دیگر جلوگیری گردد. مثلا در هنگام استفاده از اسپکلوم واژینال، پزشک باید بیمار را به آرام و ریلکس بودن در طول معاینه، نفس عمیق کشیدن و شل کردن عضلات سفارش کند، تا استرس ناشی از این عمل در بیمار کاسته شود.

موقعیت مکانی شرکت ثمین طب

آدرس دفتر مرکزی: تهران، میدان هفت تیر، خیابان سنایی، کوچه ۲۲ ، پلاک ۱۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.