میکروست

میکروست-ثمین طب مهر

برخی تجهیزات پزشکی با آن که نقش مستقیمی در روند درمان ندارند اما باعث سهولت بیشتر در روند بهبود بیمار می شوند. میکروست یکی از این تجهیزات است که در اصل رابط بین سرم و آنژیوکت می باشد. در زمان تزریق سرم، این وسیله سرعت تزریق را کنترل می کند تا تزریق بیش از حد انجام نشود. در ادامه این مطلب سعی شده تا اطلاعات جامع تری از این وسیله ارائه شود. 

میکروست چیست؟

میکروست یکی از تجهیزات بیمارستانی است که مانند تجهزات دیگر، در امر درمان سهولت ایجاد می‌کند؛ میکروست بین سرم و آنژیوکت ارتباط برقرار می‌کند، میکروست از خطای تزریق به بیمار که مشکلی به نام هیپروولمی به وجود می‌آورد، جلوگیری می‌کند، میکروست دو نوع دارد که با توجه به میزان حجم تزریقات، از یکی از آنها استفاده می‌شود، میکروست هم مثل تجهیزات دیگر، از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ادامه به آن می‌پردازیم، میکروست در دو نوع خارجی و داخلی در بازار موجود است که باید، هنگام خرید، نکاتی را رعایت کرد که در ادامه، در مورد همه این موارد توضیحاتی داده خواهد شد.

 

میکروست-ثمین طب مهر

 

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، بسیاری از بیماری‌ها قابل درمان است و همین امر باعث شده، امید به بهبودی و بازگشت سلامتی به بیمار، در بین مردم بیشتر شود؛ یکی از اساسی‌ترین چیزهایی که در امر درمان پزشکان را یاری می‌کند، تجهیزات پزشکی است که توسط مهندسان پزشکی، طراحی و تولید می‌شود.

برای مطالعه درباره آنژیوکت کلیک کنید.

میکروست-samintebmehr.ir

کاربرد میکروست چیست؟

میکروست یکی از همین تجهیزات بیمارستانی است که توانسته نگرانی‌های پزشکان و پرستاران را در خصوص تزریق دارو به بیمار برطرف کند، هرگاه نیاز باشد، به بیماری، دارویی رقیق شده را با سرعتی کنترل شده تزریق کنیم، از میکروست، به عنوان رابط بین سرم و آنژیوکت استفاده می‌شود تا مایع تزریقی را از طریق اسکالپ وین یا آنژیوکت به رگ و بدن بیمار برساند، این تزریق به‌طور آهسته و در زمان مشخص و تعیین شده ای توسط میکروست انجام می‌شود که می‌تواند از بروز مشکل هیپروولمی یا همان تزریق بیش از اندازه دارو جلوگیری کند. دو نوع میکروست با حجم‌های ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی لیتر در بازار تجهیزات پزشکی موجود است که، بنا بر حجم تعیین شده‌ای که برای تزریقات در نظر گرفته شده باشد، از هر یک از آنها استفاده می‌شود؛ البته این دو نوع میکروست، با توجه به حجم‌های متفاوتی که دارند، از لحاظ ساختار تشکیل دهنده‌شان، هیچ تفاوتی با هم ندارند و هرکدام خصوصیات مختص به خود را دارند

تماس با ما-samintebmehr.ir

اجزای میکروست

محفظه میکروست : یکی از اجزای تشکیل دهنده ی میکروست است که به آن بورت هم می‌گویند و برای اینکه بتوان، حجم تعیین شده و دقیقی از مایعات دارویی را به بدن بیمار تزریق کرد، این محفظه درجه بندی شده است و در کنترل دقیق مایعات نیز تاثیر دارد، ضمنا درون این محفظه‌های درجه بندی شده، یک قطعه شناور وجود دارد که وقتی محفظه کاملا خالی شد، جریان مایع تزریقی، به‌طور اتوماتیک قطع شود.

میکروست-samintebmehr.ir

لوله میکروست : یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ی میکروست، لوله‌های پلاستیکی میکروست است که بسیار منعطف و دارای شفافیت بالایی است و این شفافیت باعث می‌شود، وقتی در محلول تزریقی، حبابی‌هایی ایجاد شود، کاملا قابل مشاهده باشد.

فیلتر هوای ۱۵ میکرون : یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ی میکروست، فیلتر هوایی با سایز ۱۵ میکرون است که در داخل قطره‌چکان قرار داده شده تا از وارد شدن ذرات خارجی مثل گرد و غبار به داخل مایع تزریقی جلوگیری کند و بیمار، بر اثر وارد شدن این ذرات، دچار عفونت یا بیماری‌های دیگری نگردد.

اجزای دیگر تشکیل دهنده ی میکروست، عبارتند از : سنسورهای هوا، فیلتر تصفیه، محفظه قطره، سوزن، گیره توقف فوری، گیره غلطکی، بخش‌های اتصال Y شکل، اتصال سرپیچی، کانتور انتهایی که به آنژیوکت متصل  می‌شود و سوپاپ اطمینان قطع جریان.

تفاوت میکروست با ست سرم

برای اینکه تفاوت بین میکروست و ست سرم را بدانیم، اول باید مثل میکروست، کمی با ست سرم آشنا شویم.

ست سرم هم مانند میکروست، یکی از تجهیزات پزشکی است که از آن هم برای تزریق وریدی استفاده می‌شود، از ست سرم زمانی استفاده می‌شود که، بیمار دچار کمبود مواد غذایی، مایعات و ویتامین‌های لازمه بدن شده و نیاز به تزریق مستقیم دارو دارد، از طریق ست سرم، می‌توان دارو را مستقیم به زیر پوست یا داخل ماهیچه بیمار تزریق کرد، با توجه به کاربرد ست سرم درمی‌یابیم که، این وسیله رابطی است بین بیمار و کیسه سرمی که محتوی آن، دارو و مواد مورد نیاز آن بیمار است. شایان ذکر است ، استفاده از ست سرم زمانی لازم می‌شود که، برای تزریقات، نیازمند مقدار مشخصی از دارو و تزریقات طولانی که بین یک ربع تا چند ساعت طول می‌کشد هستیم.

میکروست-samintebmehr.ir

همچنین به این نکته باید اشاره کرد که، وقتی تزریق دارو باید از زیر پوست و یا داخل ماهیچه انجام شود، خصوصا برای بزرگسالان، مقدار دارو به میزان سه میلی لیتر محدودیت دارد و بیشتر از آن، ممکن است باعث نارسایی قلبی، فشارخون بالا و ایجاد مشکلات در بافت محل تزریق شود؛ اما وقتی دارو به‌وسیله ست سرم، به‌صورت مستقیم در رگ بیمار تزریق می‌شود، دیگر در میزان دارو محدودیتی وجود ندارد و بیمار می‌تواند، با تجویز پزشک معالج، به همان مقدار نیاز روزانه، از مایعات ضروری استفاده کند؛ همچنین وقتی برای بیماری، نیاز است که مقدار زیادی از دارو را به‌صورت رقیق شده به او تزریق کنند، از ست سرم استفاده می‌شود.

این در حالی است که، میکروست رابط بین سرم و آنژیوکت است و زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم، دارویی را به‌صورت رقیق شده، با حجمی معین و دقیق و با سرعتی کنترل شده به بیماری تزریق کنیم که بتوان از بروز مشکل هیپروولمی جلوگیری گردد؛ معمولا تزریق با میکروست، به‌صورت آهسته انجام می‌شود.

میکروست ثمین طب

میکروست ثمین طب

یکی دیگر از ست های پزشکی شرکت ثمین طب، میکروست است، این وسیله مصرفی استفاده بسیار بالایی را در مقایسه با سایر تجهیزات یکبار مصرف داراست. میکروست نیز همانند ست سرم در تزریقات وریدی استریل مورد استفاده قرار می گیرد.

گواهینامه ها: ۱۳۸۵ ISO و ISO 9001 و ISO 8536_5
شاخصه ها: تیوب شفاف از جنس پی وی سی و مقاوم در برابر پیج خوردگی
شاخصه ها: هر یک میلی متر ۶۰ قطره – نشانگر سطح مایع
شاخصه ها: مجهز به فیلتر مایع شکن ۱۵میکرونی و فیلتر هوا
شاخصه ها: طول تیوب بورت ۱۵۰ سانتی متر
شاخصه ها: طول تیوب اسپایک: ۵۰ سانتی متر
شاخصه ها: استریل شده با گاز اتیلن اکساید
شاخصه ها: کانکتور Luerlock

برای مطالعه درباره ماسک کلیک کنید.

میکروست-samintebmehr.ir

نحوه استفاده از میکروست‌‌ها که اگر رعایت نشود، باعث بروز عوارض می‌شود

یکی از عمده نیازهای ضروری هر بیماری در بیمارستان‌ها، تزریق سرم برای تامین کمبود مایعات و ویتامین‌های لازمه ی بدن آن بیمار است، پس باید پرستاران، کاملا از اصول سرم زدن آگاهی داشته باشند، تا بیمار دچار عوارض و صدمات پس از تزریق نگردد.

مواردی که پرستاران باید قبل از سرم زدن و استفاده از میکروست‌ها رعایت کنند، به شرح زیر است :

* حتما قبل از آماده کردن سرم و میکروست، باید دست‌ها کاملا شسته شده باشد.

* سرمی که می‌خواهند استفاده کنند، حتما از قبل باید در دمای مناسب بوده باشد و محافظت از نور و موارد دیگر در نگهداری از آن رعایت شده باشد.

* قبل از استفاده از میکروست، باید درب‌های پلاستیکی و محل وارد کردن میکروست در سرم، با محلول ضدعفونی کننده ی مناسب، ضدعفونی شده باشد.

میکروست-samintebmehr.ir

* پرستاران نباید به خاطر افزایش سرعت تزریق، با زدن سوزن، در محفظه پلاستیکی سرم‌ها سوراخ ایجاد کنند، همچنین از جلوگیری از جمع‌شدگی محفظه پلاستیکی که باعث ورود هوای غیر استریل محیط از جمله گرد و غبار، به محلول دارویی داخل محفظه می‌شود، جداً خودداری کنند، زیرا این کار ممکن است بیمار را دچار عفونت و بیماری‌های دیگر کند.

* پرستاران نباید، حتی در مواقعی که با کمبود سرم مواجه هستند، از هر نوع سرمی که تغییر رنگ پیدا کرده استفاده کنند، چون آن محلول داخل سرم قرار است وارد بدن بیمار شود و ممکن است عوارض ایجاد کند.

* باید حتما، اطلاعات مربوط به سرم تزریقی، از قبیل: مقدار سرم مصرفی در ساعت، تعداد قطرات در دقیقه، ترکیبات و داروهای اضافه شده به سرم، ساعت آغاز و پایان سرم و همچنین نام پرستار مربوطه، بر روی برچسب سرم ثبت شده باشد.

* پرستاران در تنظیم سرعت تزریق سرم یا همان انفوزیون وریدی، باید به نوع ست و مقدار و نوع محلول دارویی که پزشک دستور آنها را داده، دقت کنند؛ مثلا در میکروست‌ها، قطره ساز حدوداً ۶۰ قطره در هر دقیقه از خود عبور می‌دهد، این در حالی است که در ماکروست‌ها، قطره‌ساز معمولا ۱۰-۱۵-۲۰ قطره در هر دقیقه از خود عبور می‌دهد. عوامل تاثیرگذار بر سرعت انفوزیون عبارت است از : ارتفاع ظرف محلول، پوزیشن عضو دارای کاتتر، گرفتگی لوله ی ست انفوزیون، گرفتگی و انسداد سر کاتتر، محل قرار گرفتن کاتتر داخل وریدی، وجود هوا در ست تزریق، کم شدن فشار هوا در سطح محلول تزریقی.

برای مطالعه درباره سوند کلیک کنید.

میکروست-samintebmehr.ir

* پرستاران در هنگام تزریقات وریدی به‌وسیله میکروست، باید به یک‌سری نکات دقت کافی را داشته باشند تا مانع از بروز صدمات و عوارض گردد؛ مثلا هنگام وارد کردن سوزن به محل وریدی، ممکن است سوزن به دیواره مقابل رگ رخنه کند و باعث هماتوم یا نشت محلول تزریقی در بافت‌های اطراف آن شود، همچنین این صدمه سبب وازو اسپاسم نیز می‌شود.

* حتما آنژیوکتی که استفاده می‌کنید، باید قابلیت انعطاف داشته باشد، در غیر این‌صورت، امکان شکستگی آن هست.

* دقت داشته باشید که، ست یا شیشه و یا پلاستیک حاوی سرم، ترک‌خوردگی نداشته باشد، زیرا در صورت ترگ‌خوردگی هر کدام از آنها، هوا وارد جریان خون می‌شود، پس باید قبل از تزریق وریدی، هوا را از ست یا شیشه حاوی سرم خالی کرد؛ همچنین باید دقت داشت که، شیشه یا کیسه ی حاوی سرم، قبل از مصرف باز نشده باشد و فقط با گاز استریل پوشیده شده باشد، چون در این‌صورت باعث عفونت باکتریال، ناشی از آلودگی آن محلول‌ها می‌شود.

* پرستاران باید دقت داشته باشند، برای اینکه در جریان محلول دارویی، وقفه ای پیش نیاید، باید به چند مورد توجه کافی داشته باشند؛ در مواقع مختلف، گیره غلطکی را چک کنند، چون امکان بسته بودن وجود دارد و باعث ایجاد وقفه در جریان محلول می‌گردد؛ به پیچ‌خوردگی ست و بسته شدن فیلتر هوا دقت داشته باشند؛ اگر احیانا در محل ورود سوزن، ورم، آسیب دیدگی رگ و یا نشت محلول را مشاهده کردید، سوزن را از آن قسمت درآورده و از جایی دیگر تزریق کنید؛ در صورتی‌که، متوجه انسداد سوزن توسط لخته شدید، به ادم اطراف سوزن توجه کنید، اگر ادم اطراف سوزن نبود، نباید سرنگ را وصل کنید و برای وارد ساختن لخته در رگ، فشاری بیاورید، چون فشار آوردن بر ست، باعث می‌شود لخته آزاد شده و در مویرگ‌های ریه جایگزین شود و منجر به آنفارکتوس ریه گردد.

تماس با ما-samintebmehr.ir

نکاتی که باید در هنگام خرید میکروست‌ها به آنها توجه داشته باشید:

* حتما بورت و فیلتر هوا داشته باشد.

* از استریل بودن و پلمپ بودن آن اطمینان حاصل کنید.

* دقت کنید که در لوله‌های آن، اثری از سوراخ و پیچ‌خوردگی نباشد.

* حتما به قسمت Y شکل تزریقاتی آن توجه داشته باشید و بررسی کنید.

* دقت کنید، میکروستی که می‌خرید، حتما سرتیز مجهز با کاپ داشته باشد.

* برای اینکه از خریدتان اطمینان داشته باشید، سعی کنید آنها را از مراکز معتبر فروش تجهیزات پزشکی تهیه کنید.

میکروست-ثمین طب مهر

 

 

قیمت انواع میکروست با برندهای مختلف

برای اطلاع بیشتر درباره قیمت و نوع محصولات با شرکت ثمین طب در ارتیاط باشید.

شرکت ثمین طب  با هدف تولید لوازم مصرفی پزشکی و بیمارستانی تأسیس گردید. این شرکت با بهره گیری از دانش و تجربه مدیران باسابقه و راه اندازی خط تولید به روز و با تکنولوژی بالا سهم ویژه ای در بازار محصولات مصرفی پزشکی خواهد داشت. داشتن اقلام متنوع کالایی و تولید آن باعث کاهش واردات این محصولات و کمک به رشد اقتصادی کشور خواهد نمود. انواع مختلف آنژیوکت ،  نازال ، ماسک ، سوند ، چسب کاغذی ، ساکشن ، اسپکولوم و تجهیزات مختلف پزشکی یکبار مصرف دیگر از تولیدات این شرکت هستند.

برای اطلاعات بیشتر درباره ما و همچنین سفارش محصولات مصرفی پزشکی خود می توانید با کارشناسان شرکت ثمین طب ، همگام بهداشت تماس بگیرید.

سوالات متداول میکروست

میکروست چیست؟

میکروست یکی از تجهیزات بیمارستانی است که مانند تجهزات دیگر، در امر درمان سهولت ایجاد می‌کند؛ میکروست بین سرم و آنژیوکت ارتباط برقرار می‌کند، میکروست از خطای تزریق به بیمار که مشکلی به نام هیپروولمی به وجود می‌آورد، جلوگیری می‌کند، میکروست دو نوع دارد که با توجه به میزان حجم تزریقات، از یکی از آنها استفاده می‌شود، میکروست هم مثل تجهیزات دیگر، از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ادامه به آن می‌پردازیم، میکروست در دو نوع خارجی و داخلی در بازار موجود است که باید، هنگام خرید، نکاتی را رعایت کرد که در ادامه، در مورد همه این موارد توضیحاتی داده خواهد شد.

کاربرد میکروست چیست؟

از میکروست، به عنوان رابط بین سرم و آنژیوکت استفاده می‌شود تا مایع تزریقی را از طریق اسکالپ وین یا آنژیوکت به رگ و بدن بیمار برساند، این تزریق به‌طور آهسته و در زمان مشخص و تعیین شده ای توسط میکروست انجام می‌شود که می‌تواند از بروز مشکل هیپروولمی یا همان تزریق بیش از اندازه دارو جلوگیری کند. دو نوع میکروست با حجم‌های ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی لیتر در بازار تجهیزات پزشکی موجود است که، بنا بر حجم تعیین شده‌ای که برای تزریقات در نظر گرفته شده باشد، از هر یک از آنها استفاده می‌شود

تفاوت میکروست با ست سرم چیست؟

ست سرم هم مانند میکروست، یکی از تجهیزات پزشکی است که از آن هم برای تزریق وریدی استفاده می‌شود، از ست سرم زمانی استفاده می‌شود که، بیمار دچار کمبود مواد غذایی، مایعات و ویتامین‌های لازمه بدن شده و نیاز به تزریق مستقیم دارو دارد، از طریق ست سرم، می‌توان دارو را مستقیم به زیر پوست یا داخل ماهیچه بیمار تزریق کرد، با توجه به کاربرد ست سرم درمی‌یابیم که، این وسیله رابطی است بین بیمار و کیسه سرمی که محتوی آن، دارو و مواد مورد نیاز آن بیمار است. شایان ذکر است ، استفاده از ست سرم زمانی لازم می‌شود که، برای تزریقات، نیازمند مقدار مشخصی از دارو و تزریقات طولانی که بین یک ربع تا چند ساعت طول می‌کشد هستیم

موقعیت مکانی شرکت ثمین طب

آدرس دفتر مرکزی: تهران، میدان هفت تیر، خیابان سنایی، کوچه ۲۲ ، پلاک ۱۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.